Lp.
|
Zadania programowe
|
Cele ogólne
|
Sposób realizacji
|
Spodziewane efekty
|
Osoby odpowiedzialne
|
Termin realizacji
|
Uwagi
|
1.
|
Integracja grupy świetlicowej.
|
- Integracja grupy.
- Kształtowanie umiejętności zrozumienia innych.
- Rozwijanie empatii.
- Budowanie atmosfery wzajemnego zaufania.
- Tworzenie pozytywnych kontaktów w grupie.
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się.
|
1. Zabawy:
· „Gdybym był zwierzęciem”
· „Przedstaw mnie”
· „Kategorie”
· „Znajdź swojego partnera”.
2. Pogadanki.
3. Scenki.
4. Dramy.
5. Opowiadania.
|
Dzieci:
- Znają sposoby nawiązywania przyjaznych kontaktów za pomocą gestów;
- Potrafią spostrzegać i rozpoznawać innych wg charakterystycznych dla nich cech;
- Umieją rozpoznawać się nawzajem, określać innych i siebie samych;
- Nabiorą pewności siebie, ośmielą się;
- Przestrzegają obowiązujące normy i zasady zachowania.
- Potrafią komunikować się w grupie rówieśniczej.
|
Wszyscy wychowawcy w świetlicy.
|
Wrzesień 2005
|
Zajęcia integrujące grupę odbywają się również przez cały rok, tylko w ramach różnych zajęć świetlico-wych.
|
2.
|
Założenie i prowadzenie kroniki świetlicowej.
|
- Zapoznanie dzieci ze sposobami dokumentowania ważnych wydarzeń z codziennego życia.
- Rozwijanie umiejętności plastycznych.
- Budowanie tożsamości grupowej.
|
1. Rozmowa z dziećmi na temat pojęcia i znaczenia kronik w naszym życiu.
2. Wspólne ustalenie założenia kroniki świetlicowej, osób odpowiedzialnych i sposobów dokumentowania życia świetlicy.
3. Prowadzenie kroniki przez cały rok szkolny (metody plastyczne, zdjęcia, zapisy, komentarze, wpisy osób zapraszanych na zajęcia)
4. Prezentacja kroniki na Dniu Rodziny oraz podczas podsumowania pracy świetlicy.
|
Dzieci:
- Znają pojęcie kroniki i znaczenie kroniki w naszym życiu.
- Potrafią prowadzić kronikę.
- Znają sposoby dokumentowania przeszłości.
|
p. Joanna Dabrowska
p. I. Kaczorek
p. M. Rubaj
p. G. Kustra
p.J. Szewczyk
|
Wrzesień 2005 – czerwiec 2006
|
|
3.
|
Nasz wychowawca.
|
- Poszerzenie wiadomości o pracy nauczyciela.
- Rozwijanie umiejętności plastycznych.
- Rozwijanie umiejętności manualnych (rysowanie, kolorowanie, malowanie, wycinanie)
|
1. Rozmowa z dzieci na temat Święta Edukacji Narodowej.
2. Ogłoszenie Konkursu na najładniejszą Laurkę dla Nauczycieli i pracowników szkoły.
3. Przeprowadzenie Konkursu.
4. Wyjście do Miejskiej Biblioteki Publicznej w Piasecznie.
5. Wykonanie niespodzianki dla nauczycieli.
6. Uroczyste wręczenie nauczycielom upominków wykonanych przez dzieci.
|
Dzieci:
- Znają pojęcie Święta Edukacji Narodowej.
- Potrafią złożyć życzenia nauczycielom i pracownikom szkoły.
- Umieją wykonać lurkę dla Pani (Pana)
- Umieją wykonać drobny upominek.
|
p. Grażyna Kustra
p. Iza Kaczorek
p. Edyta Lejdo
|
13 paździer-nika 2005r.
|
Współpraca z Miejską Biblioteką Publiczną w Piasecznie w zakresie „Niespo-dzianka dla Nauczy-cieli”.
|
4.
|
Wigilia w świetlicy.
|
- Kształtowanie tożsamości kulturowej.
- Wzbogacenie wiadomości o zwyczajach.
- Kształtowanie poczucia więzi z rodziną, narodem.
- Rozwijanie wrażliwości estetycznej.
- Rozwijanie umiejętności plastycznych.
- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się przed dużą grupą osób.
- Rozwijanie umiejętności manualnych (rysowanie, kolorowanie, malowanie, wycinanie)
|
1. Spotkanie z rodzicami i dziećmi.
2. Przedstawienie słowno-muzyczne.
3. Wspólne śpiewanie kolęd.
4. Składanie życzeń.
|
Dzieci:
- Znają tradycje Świąt Bożego Narodzenia.
- Umieją składać życzenia świąteczne.
- Zna kolędy.
- Potrafią wypowiadać się przed dużą grupą osób.
- Potrafią wykonać prostą dekorację świąteczną.
|
Wszyscy wychowawcy
|
22 grudnia 2005
|
Zaproszenie rodziców oraz rodzeństwa dzieci uczęszcza-jących do świetlicy.
|
5.
|
Nasze orgiami.
|
- Rozwijanie umiejętności plastycznych.
- Twórcze eksperymentowa-nie w pracach plastycznych.
- Poznanie podstawowych pojęć geometrycznych.
- Rozwijanie umiejętności manualnych (rysowanie, kolorowanie, malowanie, wycinanie)
|
1. Wykonywanie różnorodnych prac z orgiami.
2. Ekspozycje prac.
|
Dzieci:
- Znają pojęcie orgiami.
- Znają pojęcia geometryczne(środek koła, promień, cięciwa, średnica).
- Rozpoznają linię złożenia przez środek po przekątnej.
- Rozpoznają figury geometryczne (kwadrat, trójkąt, koło, prostokąt).
|
p. Grażyna Kustra
|
Systematy-cznie w tygodniu.
|
|
6.
|
Poczta Walentynkowa.
|
- Wzbogacenie wiadomości o zwyczajach.
- Kształtowanie umiejętności składania sobie życzeń.
- Rozwijanie umiejętności plastycznych.
|
1. Omówienie zasad składania życzeń walentynkowych.
2. Wykonywanie kart walentynkowych.
3. Wrzucanie do skrzynki walentynkowej.
4. 14 lutego otworzenie skrzynki i rozdanie kartek walentynkowych.
|
Dzieci:
- Znają zwyczaje poczty walentynkowej w świetlicy.
- Potrafią napisać samodzielnie życzenia walentynkowe.
|
p. Grażyna Kustra
p. J. Szewczyk
|
Pierwsze 2 tygodnie lutego 2006
|
|
7.
|
Tolerancja jest nam potrzebna na co dzień.
|
- Kształtowanie tolerancji.
- Dostrzeganie własnej indywidualności i niepowtarzalności.
- Dostrzeganie podobieństw i różnic w swoich upodobaniach.
- Akceptowanie uczuć przeżywanych przez inne osoby.
- Kształtowanie ekspresji twórczej (odgrywanie scenek).
|
1. Opowiadania bajki.
2. Rozpoznawanie uczuć na podstawie mimiki twarzy, scenki, obrazka.
3. „Spacer wyobraźni”.
4. „Zaginione dziecko”.
5. „Jesteśmy różni – scenki”.
6. „Komórki do wynajęcia”
7. Rysunek różnic miedzy ludźmi.
8. Odgrywanie sytuacji konfliktowych.
|
Dzieci:
- Rozpoznają własną indywidualność i niepowtarzalność.
- Akceptują indywidualność innych osób.
- Dostrzegają różnice w upodobaniach.
- Akceptują uczucia przeżywane przez inne osoby.
- Potrafią być tolerancyjne w różnych sytuacjach.
- Nawiązują poprawne kontakty społeczne.
|
p. Maria Rubaj
p. J. Szewczyk
|
Przynajmniej raz na dwa tygodnie.
|
|
8.
|
Zorganizowanie szkolnego festiwalu piosenki ekologicznej i turystycznej.
|
- Rozwijanie percepcji i wrażliwości muzycznej.
- Rozwijanie zainteresowań i zamiłowań muzycznych.
- Oddziaływanie muzyką na psychikę dziecka, odreagowanie napięć emocjonalnych, agresji.
- Kształtowanie ekspresji twórczej.
- Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie, integracja grupy.
- Kształtowanie umiejętności dobrej zabawy.
|
1. Wspólne wybranie i opracowanie piosenek do festiwalu.
2. Przygotowanie grupy świetlicowej do występu.
3. Opracowanie scenariusza festiwalu.
4. Wyznaczenie osób odpowiedzialnych za poszczególne etapy przygotowań.
5. Opracowanie zasad oceniania.
6. Przeprowadzenie festiwalu oraz rozdanie dyplomów i nagród.
7. Ocena pracy przez zespół świetlicowy.
|
Dzieci:
- Potrafią działać w zespole.
- Nabierają pewności siebie oraz umiejętności autoprezentacji.
- Potrafią wykonać piosenkę na forum szkoły.
- Mają poczucie przynależności do zespołu świetlicowego.
|
p. Joanna Dąbrowowska
p. J. Szewczyk
oraz wszyscy wychowawcy w świetlicy
|
Koniec kwietnia 2006
|
Zaproszenie do udziału w Festiwalu nauczycieli i dzieci z wszystkich klas naszej szkoły.
|
9.
|
Dzień matki
|
- Uświadomienie dzieciom znaczenia mamy w życiu człowieka.
- Kształtowanie poczucia więzi z członkami rodziny i szacunku do wykonywanej przez nich pracy.
- Rozwijanie umiejętności plastycznych.
- Poszerzenie wiadomości o zawodach wykonywanych przez rodziców.
|
1. Ogłoszenie konkursu na kartkę dla mamy.
2. Krótka rozmowa z dziećmi nt. pracy, którą wykonują ich mamy.
3. Zabawa ruchowa „Moja mama pracuje w domu”.
4. Giełda pomysłów: „Jak możemy pomóc swojej mamie?”
5. Niedokończone zdania.
6. Praca plastyczna: „Bukiet dla mamy”.
7. Ogłoszenie wyników konkursu „Kartka dla mamy”- nagrody.
|
Dzieci:
- znają znaczenie mamy wżyciu człowieka
- poznają wiadomości o zawodach wykonywanych przez mamy
- potrafią pomóc swojej mamie w domu
- rozwija się ich poczucie więzi z członkami rodziny
- potrafią wykonać prostą pracę plastyczną dla mamy z okazji jej święta -
|
p. G. Kustra i pozostali wychowawcy świetlicy
|
W okolicach 26.05.2006r.
|
|
10.
|
Wielka i huczna feta z okazji Dnia Dziecka.
|
- Wprowadzenie dzieci w świat fantazji i zabaw.
- Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie, integracja grupy.
- Kształtowanie umiejętności dobrej zabawy.
- Rozwijanie wyobraźni oraz twórczej ekspresji dziecka.
|
1. Magiczna wyprawa w świat baśni, zabaw, tańca, pokonywania napotkanych przeszkód oraz zdobywania kolejnych odznak.
2. Piknik na świeżym powietrzu.
3. Kino świetlicowe.
4. Dyskoteka.
|
Dzieci:
- Potrafią pokonywać kolejne przeszkody.
- Są uwrażliwione na baśniową przygodę.
- Potrafią współdziałać w grupie.
- Znają pojęcie piknik i potrafią same się do niego przygotować.
- Nabywają różnych umiejętności świętowania i spędzania czasu wolnego.
|
p. Maria Rubaj i p. Edyta Lejdo oraz wszyscy wychowawcy w świetlicy
|
1 i 2 czerwca 2006
|
Zaproszenie do udziału rodziców naszych dzieci oraz ich rodzeństwo.
|
11.
|
Dzień Rodziny.
|
- Kształtowanie poczucia więzi z rodziną.
- Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie, integracja grupy.
- Kształtowanie umiejętności dobrej zabawy.
- Uświadomienie dzieciom znaczenia aktywności ruchowej w życiu człowieka.
|
1. Festyn dla rodziców, rodzeństwa oraz dzieci świetlicowych wg osobnego scenariusza.
2. Wspólne tańce integracyjne.
3. Występ zespołu taneczno-woklano-muzycznego.
4. Występ zespołu teatralnego.
5. Wspólne zabawy rodziców i dzieci.
|
Dzieci:
- Potrafią wspólnie bawić się z rodzicami.
- Znają tańce integracyjne rożnych narodowości.
- Potrafią wystąpić publicznie (wiersz, taniec, śpiew, inscenizacja).
- Potrafią zorganizować swój czas wolny.
|
p. Edyta Leydo oraz wszyscy wychowawcy w świetlicy
|
III tydzień czerwca 2006
|
Zaproszenie do udziału rodziców naszych dzieci oraz ich rodzeństwo.
|
12.
|
Podsumowanie pracy świetlicy.
|
- Kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków ze zdarzeń mających miejsce w życiu.
- Kształtowanie umiejętności podsumowywania.
|
1. Propozycje ankiet dla dzieci i rodziców.
2. Burza mózgów.
3. Rozmowy z dziećmi i rodzicami.
4. Obserwacja.
|
Dzieci:
- Potrafią wyciągać wnioski ze zdarzeń mających miejsce w życiu.
- Potrafią dokonać podsumowania pracy całorocznej w świetlicy oraz swojego zachowania.
|
Wszyscy wychowawcy w świetlicy
|
IV tydzień czerwca 2006
|
Zaproszenie do udziału rodziców naszych dzieci oraz ich rodzeństwo.
|